Nowa rzeczywistość. Kierunek – optymalizacja

Rynek wynajmu palet rośnie także w trudnych czasach, bo zwiększa się potrzeba optymalizacji procesów – mówi, w rozmowie z „Warehouse Monitor” Izabella Maczkowska-Ciborowska, Dyrektor Generalna CHEP na Polskę i kraje Bałtyckie.

Izabella Maczkowska –Ciborowska, Dyrektor Generalna CHEP na Polskę i kraje Bałtyckie

 

Dołączyła do zespołu CHEP Polska w grudniu 2017 roku jako dyrektor finansów odpowiedzialna za kraje Europy Centralnej i Wschodniej, a w roku 2019 przejęła dodatkowo obowiązki dyrektor generalnej na Polskę oraz kraje bałtyckie. Od 1 sierpnia 2020 na stałe objęła stanowisko dyrektor generalnej Polski i krajów bałtyckich, odpowiadając za wspieranie klientów i partnerów biznesowych CHEP poprzez rozwój oraz wdrażanie zrównoważonych rozwiązań poolingowych w Polsce, Estonii, na Litwie i Łotwie.

 

O firmie CHEP

CHEP pomaga przemieszczać więcej towarów do większej liczby odbiorców niż jakakolwiek inna firma na świecie. Palety i pojemniki tworzą zamknięty obieg cyrkulacyjny globalnego łańcucha dostaw, a uczestniczą w nim największe światowe marki, którym pomagamy transportować więcej towarów do większej liczby odbiorców w sposób wydajny, zrównoważony i bezpieczny. CHEP należy do grupy Brambles. Jako pionier gospodarki współdzielenia firma Brambles stworzyła jedną z najbardziej zrównoważonych organizacji logistycznych, promując model poolingu zasobów oparty na wielokrotnym użytkowaniu i współdzieleniu nośników. Brambles działa głównie w segmencie produktów szybko zbywalnych, świeżych produktów, napojów, a także w branży detalicznej i przemysłowej.

Grupa Brambles zatrudnia około 11 000 pracowników i dysponuje pulą ok. 330 milionów palet i pojemników dostępnych w sieci składającej się z ponad 750 centrów serwisowych.

Brambles działa w około 60 krajach, prowadząc największe operacje w Ameryce Północnej i Europie. Więcej informacji można znaleźć w witrynie www.chep.com

 

Warehouse Monitor: Trudno jest nie zacząć od pytania, jak bardzo zmieniła się gospodarka paletowa w czasie pandemii Covid-19 i jaki wpływ mają ostatnie wydarzenia na łańcuchy dostaw?

 

Izabella Maczkowska-Ciborowska: Zmiany rynkowe, będące następstwem pandemii COVID-19, wpłynęły na działalność wielu firm. A nowe wyzwania, przed którymi stanęli zarządzający procesami logistycznymi, będą miały zarówno krótko-, jak i długoterminowe konsekwencje. Wskutek globalnego zagrożenia epidemicznego zarządzający musieli zmierzyć się z szybko zmieniającymi się i często trudnymi do przewidzenia warunkami rynkowymi, takimi jak chociażby krótkotrwały wzmożony popyt w wybranych kategoriach produktowych (na przykład żywność, artykuły chemii gospodarczej czy leki), nowymi wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa w sklepach i magazynach, wzmożoną kontrolą granic państw, trudnościami w przewidywaniu i planowaniu podaży i popytu. W efekcie tego łańcuchy dostaw wielu firm zostały poddane próbie, a one same zaczęły szukać rozwiązań, które w tych trudnych warunkach gwarantują ciągłość realizacji dostaw, upraszczają procesy logistyczne oraz zapewniają optymalizację kosztów i nakładów inwestycyjnych. Ważniejszym niż wcześniej stał się również proces zarządzania ryzykiem związanym z realizacją dostaw. Rozwiązania poolingowe CHEP zapewniają optymalizację na wszystkich tych poziomach. Skala naszej działalności gwarantuje dostępność nośników w miejscu i czasie, w którym są potrzebne. W całej Europie do dyspozycji klientów mamy obecnie 120 mln palet oraz 220 centrów serwisowych, dzięki czemu pomagamy im zachować ciągłość dostaw w najtrudniejszych warunkach rynkowych.

 

WM: Jak zatem, w tych bardziej skomplikowanych warunkach  ekonomicznych, rozwija się krajowy rynek wynajmu palet i jak ten trend współgra z tendencjami w innych europejskich krajach?

 

IM-C: Jesteśmy pionierem i liderem rynku wynajmu palet w Polsce. Z nośników CHEP korzystają największe marki na polskim rynku. Nasza elastyczność sprawia, że z naszych usług bez przeszkód korzystają również średnie i małe przedsiębiorstwa. Blisko współpracujemy z największymi sieciami handlowymi, stawiając na relacje partnerskie i mając na uwadze przede wszystkim ich potrzeby. Dlatego wzrost zainteresowania usługami CHEP z roku na rok rośnie. Jest to zgodne z globalnymi trendami, bo jak wskazują najnowsze prognozy, rynek wynajmu palet rośnie i będzie rósł nieprzerwanie w kolejnych latach. Oprócz skuteczności i niezawodności coraz więcej firm poszukuje zrównoważonych rozwiązań w zakresie opakowań i to z pewnością znajdzie się w agendzie kluczowych graczy łańcucha dostaw w najbliższej przyszłości. Jako pionierzy Gospodarki Obiegu Zamkniętego uznani przez magazyn Barron za najbardziej zrównoważoną firmę w 2020 r. gwarantujemy, że nasz model udostępniania i ponownego wykorzystania nośników zapełnia zrównoważony model wszystkim naszym klientom.

 

WM: Jak wspomniany wzrost rynkowego udziału wynajmu wygląda w liczbach?

 

IM-C: W ciągu ostatnich pięciu lat wielkość poolingu w Polsce się podwoiła. Coraz więcej firm zaczyna rozumieć nie tylko korzyści wynikające z czystej ekonomii i optymalizacji procesów, ale także korzyści środowiskowe.

 

WM: Jeśli spojrzymy na rynek od strony bieżących oczekiwań polskich klientów, to jak oni podchodzą obecnie do wyboru jednej z opcji: obrót własnymi paletami czy może jednak wynajem palet?

 

IM-C: W przypadku obrotu własnymi nośnikami mamy do czynienia z zasobem wymiennych palet, dostępnych dla wszystkich uczestników danego obrotu towarowego, których właścicielem w momencie zakupu jest nadawca towaru. Jednakże w kolejnym kroku właściciel traci kontrolę nad swoją własnością, stając się właścicielem umownej liczby palet o różnym poziomie zużycia i jakości, tracąc część ze swojej własności w trakcie poruszania się przez kolejne etapy łańcucha dostaw. W przypadku wynajmu właścicielem palet jest ich operator. Oznacza to, że odpowiedzialność za wszystkie działania związane z zarządzaniem gospodarką paletową leży właśnie po stronie operatora, co przynosi szereg namacalnych korzyści prowadzących do redukcji kosztów i zwiększenia efektywności procesów logistycznych. Wynajmując palety, klienci płacą tylko za nośniki, których potrzebują tu i teraz. Zapewnia to eliminację kosztów związanych z zakupem, utrzymaniem, przechowywaniem czy naprawą palet. Firmy nie muszą blokować swoich środków finansowych i inwestycyjnych

(CAPEX) przez zakup własnych palet czy ponosić kosztów utrzymania własnego zapasu palet. Korzystanie z wynajmu pozwala więc usprawnić operacje, jednocześnie poprawiając płynność finansową firmy, co nabiera szczególnego znaczenia w obecnej sytuacji rynkowej. Dodatkowo warto zaznaczyć, że wynajem palet jest znacznie bardziej proekologicznym, zrównoważonym rozwiązaniem, które w sposób znaczący obniża emisję CO2, redukuje użycie drewna oraz produkcję odpadów w łańcuchu dostaw.

 

WM: Mam wrażenie, że mimo wszystko i tak firma może mieć kłopot z płynnością obrotu towarowego w przypadku, gdy trafi do niej ładunek na paletach uszkodzonych...

 

IM-C: Nasz model działania daje również gwarancję stałej jakości palet, dzięki rygorystycznym inspekcjom i regularnym naprawom nośników prowadzonych przez pracowników naszych centrów serwisowych. Dzięki temu palety CHEP są akceptowane przez wszystkich retailerów w Polsce. Poza tym stałe standardy jakości nośników usprawniają procesy magazynowe i produkcyjne (linie produkcyjne) naszych klientów, co również pozytywnie wpływa na redukcję kosztów w całym łańcuchu dostaw (na przykład zmniejszenie ryzyka (oraz kosztów z tym związanych) zatrzymania linii produkcyjnej spowodowanej niską jakością lub nieprawidłowymi wymiarami nośnika). W warunkach nagłych zmian rynkowych również bardzo ważnym aspektem jest stała dostępność palet. Dzięki naszej skali działalności nośniki dostarczane są zawsze w wymaganym czasie i miejscu i w odpowiedniej ilości. Jest to kluczowe dla zachowania ciągłości dostaw w warunkach zmiennego i trudnego do przewidzenia popytu.

 

WM: Sytuacja na rynku jest dynamiczna i ciągle jest wiele niewiadomych, ale jak obecnie definiujecie główne wyzwania, które stoją przed CHEP w kolejnych miesiącach?

 

IM-C: Nasi klienci zawsze byli naszym priorytetem, a w okresie trwania pandemii nasza praca zyskała nowe znaczenie. W warunkach globalnego zagrożenia epidemiologicznego nasze działania na rzecz utrzymania ciągłości łańcucha dostaw, optymalizacji procesów logistycznych oraz redukcji kosztów, jednocześnie dbając o bezpieczeństwo i zdrowie naszych pracowników i jakości produktów, stały się naszą misją. Razem z klientami i partnerami biznesowymi pracujemy nad tym, by dostarczać niezbędne produkty na półki sklepowe niezależnie od zewnętrznych faktorów, na przykład takich jak zagrożenie epidemiologiczne. Jednocześnie naszym celem pozostaje optymalizacja procesów operacyjnych w łańcuchach dostaw naszych klientów, bo wiemy, że to ma teraz dla nich znaczenie strategiczne. Analizujemy aktualne potrzeby rynku pod względem nowych rozwiązań.

 

WM: Czy mówimy tu o jakichś konkretnych, nowych rozwiązaniach?

 

IM-C: Tak, oczywiście, poza stałą współpracą wprowadziliśmy szereg rozwiązań, które wspierają i procesy logistyczne, i magazynowe klientów. Stale rozwijamy dedykowane sklepom rozwiązania, mające na celu zwiększenie sprzedaży i widoczności produktu (Last Mile Solution). Według naszych danych w ostatnim półroczu zapotrzebowanie na efektywne rozwiązania sklepowe notuje wzrost dwucyfrowy, co również w pewnym sensie potwierdza Modern Retail Award, otrzymane przez CHEP jako Wiodącego Innowatora w kategorii Supply Chain & Logistics. Poza tym kontynuujemy działania w ramach programu Współpracy Transportowej z klientami i biznespartnerami. Zgodnie z naszą wizją strategiczną w najbliższych latach będziemy koncentrować się na budowaniu Zrównoważonego Łańcucha Dostaw we współpracy z naszymi klientami i partnerami biznesowymi. Jesteśmy liderem Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ) nagrodzeni najwyższą oceną przez Fundację Elleny MacArthur, więc chcemy mocno promować Zrównoważony Rozwój i pozytywny wpływ GOZ na środowisko. Tak przez ostatnie pięć lat udało nam się osiągnąć imponujące wyniki w budowaniu zrównoważonego łańcucha dostaw, współpracując z naszymi klientami i partnerami biznesowymi w Polsce: zmniejszyliśmy emisję CO2 o 116 042 314 kg; zredukowaliśmy zużycie drewna o 95 516 190 dm3 oraz produkcję odpadów o 9 794 267 kg.

 

Rozmawiał Sebastian Śliwieński,

redaktor naczelny „Warehouse Monitor”

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.